Rundreise i Kina

8 jun. 2009 12:41
Visninger: 477
Hei
vi er noen personer som har tenkt á fly til Hongkong og sá hjem fra Beijing. Er litt usikker pa hvor lang tid en trenger pa turen, hvilke plasser má en besöke etc... Det som stár överst pa listen er Guilin, Yellow mountains og Shanghai. Har noen ogsa erfaringer med langtursbusser i Kina??
Av Mmea
8 jun. 2009 22:09
Klassiska resmål är väl t.ex. Guangzhou, Xiamen, Hangzhou och Xian. När vi var i Kina senast tillbringade vi även några dagar i en mindre stad i Guangdong. Anledningen till att vi hamnade där var att det en gång var vår dotters hemstad, men vi tyckte alla att det var en av höjdpunkterna på vår resa. Det var lugnt och fridfullt, bra luft och mycket lite trafik. Ingen talade engelska men vi tyckte att vi fick en liten inblick i kinesiskt vardagsliv när vi strosade runt och tittade på folk.

Kan inte påstå att jag har någon stor erfarenhet av långfärdsbussar, men jag har åkt nattbuss mellan Yangshou och Guangzhou. Inte något särskilt bekvämt sätt att färdas men ett äventyr i sig. Om ni åker buss så se till att ni får tydlig information om typ av buss och vart ni hamnar någonstans. Vi tog för givet att vi skulle hamna på någon buss-station i Guangzhou men blev i stället avsläppta på en motorvägsavfart i en förort klockan 5 på morgonen. Det löste sig eftersom det nästan genast dök upp taxibilar på avfarten, men under några minuter var vi riktigt skraja. I Yangshou kunde man välja mellan kinesiska bussar och Volvobussar. Vi fick i efterhand lära oss att Volvobussarna har en helt annan säkerhet och komfort. Liggläge är inte riktigt samma sak för en kines och en lång skandinav... De vägar vi åkte på var bitvis mycket dåliga och resan tog mycket längre tid än vi trodde när vi tittade på kartan.

Hur lång tid ni behöver beror nog på hur mycket "semester" ni vill ha och hur många av resmålens sevärdigheter ni vill pricka in. I stora städer som Hong Kong, Shanghai och Beijing är avstånden stora och ni hinner inte så mycket på en dag. Hong Kong är en av mina favoritstäder. Vi var där en hel vecka utan en tråkig minut.
11 jun. 2009 15:26
Takk for svaret og tipsene , vi tenker a bruke sirka 3 uker pa a komme oss mellom Hong Kong og Beijing og allt som finnes derimellom, má sikkert pröve á begrense seg pga avstander.
Av Trea
11 jun. 2009 21:18
När jag åkte långfärdsbuss i Kina var en kines så tjock att han tog upp två säten. Eftersom bussen var fullbokad blev en person utan säte... och det blev jag... Jag satt på nåt hårt element... ingen behaglig upplevelse... Men jag hade väl extrem otur gissar jag...
Av Mmea
11 jun. 2009 22:00
Ni kanske ska flyga någon av sträckorna. Vi beställde inrikesbiljetter på elong.net när vi var i Kina. Jag fick tipset av en bekant som bodde några år i Guangzhou. Det var lätt att hitta billiga flygbiljetter och biljetterna levererades direkt till hotellrummet samma dag eller dagen efter. Om jag minns rätt betalade vi runt 850 yuan för Sträckan Hangzhou-Guilin.
24 jun. 2009 17:36
Hei takk for det ... skal utforske dette... jeg er ikke sa glad i a fly sa at ta innenriksfly i Kína er ikke överst pa listan men men må man sa må man....