Støtt Ukraina

Ziestas blogg

Søndag 20 September 2009 - Būtang

Regn ar ocksa bad, eller?

Hej Hopp!

Nu borjar Singapore-vistelsen lida mot sitt slut tyvarr.. borjade visserligen valdigt deppigt med mest saknad och tarar.. men nu e jag (ganska) glad igen.. :-)

Om nagra timmar gar planet mot Frankfurt och senare Goteborg. Ska bli spannande att se hur lang tid det tar att ta sig fran mitt hostel till tunnelbanestationen. Normalt tar det val kanske tio minuter men just idag har alla indier i hela Singapore valt att stalla sig pa gatorna darimellan.. Det ar namligen sondag, da de indier som jobbar har tydligen har lediga och hanger pa gatorna for att traffa sina landsman.

Idag har jag och Polly (en van i Hong Kong som lyckades tajma sin Singapore-semester med min) varit pa Bukit Timah Nature Reserve for att ga en promenad genom regnskog upp till Singapores hogsta punkt. Dar traffade vi ocksa pa en hel massa sma sota, oradda apor.. :-) Darefter anlande hennes man och vi tre gick till Clark Quay for att ta nagot att dricka. Jag tog en smarrig iskaffe-drink med choklad och vaniljglass. En vardig avslutning pa en trevlig semester! :-)

De senaste dagarna har gatt fort.

10 pasar indiskt

Forsta dagen blev det mest promenerande for att kolla upp lite bussar, rundturer etc. Jag passade aven pa att ata pa den vegetariska restaurangen Lingzhi som lag en bit upp i en skyskrapa vid Orchard Road. Dar bland alla kontor forvantar man ju inte sig direkt att hitta en restaurang.. Ratt tjusigt stalle... nog det dyraste jag atit har.. (men sa har det mest blivit food courts med massa mat for typ 18 kronor..)Jag roade mig med att forsoka ata nagra slags tjocka nudlar och 'vegetarisk' skinka med pinnar.... Till middag kopte jag med indisk take away till hostellet fran en annan vegetarisk restaurang - Ananda Bhavan. Bestallde en 'rice plate' och till min stora forvaning fick jag inte mindre an 10 sma plastpasar med diverse grytor, roror, chutneys, pickles.... och sa ris for en hel familj i ett bananblad... kandes lite bokigt nar jag kom tillbaks till hostellet och lassade upp alla mina pasar.. ha.. sa nu har jag lart mig att inte kopa indisk take away har..

Tre stressiga timmar i Malaysia

I torsdags tog jag som sagt bussen till Melacca i Malaysia. Egentligen hade jag tankt mig lite sol och bad pa ngn badort men dessvarre var denna bussen full..
Det blev en extremt kort titt pa Malaysia kan man saga.. forst en fyra timmar lang bussresa genom massa grona omraden, (sa mitt intryck av Malaysia ar framst att det ar gront :-) sedan tre ratt stressiga timmar. Som tur var tipsade en kille pa stationen som ville salja in sitt hostel, mig om att man skulle ta buss 17 for att komma till centrum. Pa min halvtaskiga karta hade det sett ut som om man kunde promenera fran busstationen sa det var tur att han berattade om bussen. Vagen var namligen mest stora motorvagar... Bussen stannade precis vid Town Square mittemot 'Melaccas symbol' - den rodfargade Christ Church.

Jag var rejalt hungrig efter de fyra timmarna pa bussen sa forsta anhalt blev lunch. Rakade valja ett stalle i Melaccas Chinatown som stod med i Lonely Planet dar jag gjorde misstaget att bestalla in 'tempeh'... Serverades med skivad gurka och visade sig vara nagot av de vidrigaste jag smakat (med undantag for gurkan da..)... Hade tyvarr inte tid att bestalla nagot annat utan jag tuggade tappert i mig det. Sedan foljde jag en liten promenad som stod med i guideboken for att kika pa lite fina gamla hus och tempel.. och shoppade lite granna.. och sedan insag jag att klockan redan blivit en bit efter 17... klockan 18 gick bussen tillbaka.. och jag hade annu inte hunnit kopa nagot mer for att fa bort den ackliga smaken i munnen efter lunchen... Jag fragade en man i en souveniraffar om bussen tillbaks till busstationen men fick svaret att den nog skulle ta over en timme pa sig att ta sig dit... Ojda. Fick istallet bli en taxi. Dessvarre var det rusningstrafik och med andan i halsen rusade jag in pa busstationen sju minuter i sex. Hann med en toabesok och hann lokalisera vilken terminal min buss stod pa, sen bar det av fyra timmar 'hemat' igen. Summa summarum av Malaysia: det kravs mer an fyra timmar... *ler*

Regn är också bad, eller?

I fredags var planen att ta mig bort mot Joo Chiat Road och East Coast Park dar havet lockade med ett bad. Lonely Planet hade bidragit med en promenad aven har.. sa jag foljde beskrivningen och vandrade runt bland tempel och fina pastellfargade hus. Kopte med lite lunch (till det otroliga priset av 20 kronor for en massa spannande ratter) fran restaurangen Just Greens (http://www.justgreensfood.com/ ) och at i en liten park. At bland annat vegetarisk fisk.. al tror jag att det var.. (eller inte var ;-) Smakade faktiskt fisk. Precis nar jag avslutat min lunch i godan ro borjade det mullra av aska, for att strax senare osregna.

Jag gomde mig under ett trad dar jag stod och tankte pa mitt paraply som stannat hemma pa hostel-rummet. Det sag ut att minska lite sa jag lamnade tradet, vilket givetvis var ett stort misstag. Regnet tilltog och snart var jag ratt dyblot... Lyckligtvis dok SevenEleven upp som en raddade angel med ett stall med paraplyer for 4 dollar. Tror jag hade varit villigt att betala 40! Nar jag gick in i affaren i dyblota shorts och tjippande sandaler och lade upp paraplyet pa disken tittade expediten medlidsamt pa mig och sa nagon kommentar om att det regnar.. undrade om jag ville ha en pase till paraplyet men vi insag bada det orimliga i det (klart jag ska anvanda det direkt) och skrattade at hennes fraga.. Som tur var var luften fortfarande varmt trots regnet sa jag torkade ratt snabbt... Tog mig trots allt ner till stranden och fotade nagra palmer i osregn... sedan satte jag mig och laste pa en uteservering vid stranden (under tak) i sallskap med en kaffe latte.

THE Singapore Sling

Darefter var det dags att ta bussen tillbaks till Little India och ata lite for att sedan traffa en gammal kollega som jobbar i Singapore. Han fick hora att jag annu inte druckit Singapore Sling pa Hotel Raffles sa det var ett givet val. Fin gammal bar dar med solfjadrar som vajade i taket.. inga moderna flaktar har inte... fri tillgang pa jordnotter med skal (konstigt nog var de salta? hur tusan far man in saltet genom skalet?) som man sedan slangde pa barens golv. Mycket ovantat pa det fina stallet.. Drinken var riktig god! Men det kan man kanske begara med tanke pa priset? 250 kronor for EN drink... ja och sa massa jordnotter da.. :-)
Sedan gick vi till Chijmes - en vacker kyrka dar innegarden nagot ovantat gjorts om till en plats med massa restauranger och barer. Riktigt mysigt stalle! En trevlig kvall! Darefter en taxi hem for det facila priset av 35 kronor.... Det ar harligt med Singapore, kanns sakert aven mitt i natten. Och massa folk ute jamnt. Staden som aldrig sover?

Igar kom sedan Polly och en van till henne och vi vandrade runt lite i Chinatown, Orchard Road m.m Provade 'kaya toast' - tydligen en Singaporiansk frukostspecialitet, atminstone enligt Pollys kinesiska guidebok. Konstigt nog namndes den inte alls av min Lonely Planet.

Borjar gilla Singapore skarpt! Sa jag kommer nog tillbaka, igen! :-) Ska forsoka lagga ut lite bilder sen ocksa..

Men nu ar det dags att bege sig tillbaka till hostellet for att ta en dusch och se om jag orkar bara min tunga ryggsack hela vagen till tunnelbanestationen.. Annars kanske alla de dar indierna kan ge mig ett handtag.. ;-)

22:20 (Tack Singapore Airport for gratis internet att sla ihjal tiden med..)
Rattelse.. Det blev ingen vandring genom Little India med tunga vaskan.. Allt drog ut lite pa tiden sa 20:30 hade jag fortfarande inte lamnat hostellet. Borde vara pa flygplatsen ca 21:20.. och tunnelbanan hade nagra byten for att ta sig dit.. Sag dock en skylt om airport shuttle service kl 21.. kollade om den gick och killen i receptionen var snall och ringde och bokade in mig... Sa da hade jag nagra minuter till godo att springa ut i Little India och hitta nagot att ata till middag.. Jag tankte att det kanske tar lang tid att aka till flygplatsen sa da kanske jag inte hinner ata dar.. Blev annu ett veg stalle avverkat - Madras Woodlands. Rusade in med andan i halsen och undrade om de kunde fixa nat som jag kunde ata pa vagen (inga 10 pasar med roror alltsa.. ;-).. Blev nagra samosas och annorlunda pannkakor med kokosfyllning och nagot orange socker till.. Sa kom shuttlebussen och 21:17 var jag pa plats pa flygplatsen. Vilken bra tajming! :-) Dessvarre var flyget andrat sa nu gar det inte forran midnatt.... Det var ju typiskt... Sa kan det ga.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet