Støtt Ukraina

Christinees blogg

Søndag 30 Mai 2010 - Bali
Reise: Bali

Vattenfallet Git Git

Efter att sett delfiner och snorklat utanför Lovina och dess svarta lavastränder, styr vi färden upp mot bergen. Mopeden går på full gas men rör sig inte snabbare än knappt 40 km/h. Det är brant och de små vägarna är slingrig, med stup som försvinner ner i grönskan på sidan av oss. Vi tar av vid den nedersta infarten till Git Git och parkerar då vi tycker att man inte kan ta sig längre på två hjul. En familj frågar om vi vill betala för en guide, men vi svarar nej och tycker att vi klar oss på egen hand. Hur svårt kan det va att se ett vattenfall egentligen?
Men när vi börjar vår vandring får vi sällskap i alla fall, utav två barn som glatt följer vår sida. Två underbara barn, Iluh och Ikadek, som visar sig bli de absolut bästa guider vi någonsin kunnat få. Och de gör vår vandring vid Git Git till något utöver det vanliga. De gör sig förstådda på glädje och de få engelska ord de kan. De visar oss inte bara det "vanliga Git Git" utan de tar oss på en tre timmar lång trecking, där vi får se fem eller sex olika vattenfall. Helt ärligt så tappade jag räkningen efter att tag. Den underbara naturen tog helt över hand och de höjdmetrar vi gick och de svettpärlor vi förlorade under vandringens gång gjorde nog sitt.
De visar oss allt som finns i deras värld att se och de väntar på oss medan vi badar i det svala vattnet. Iluh visar oss kakaoträd, nejlika, kaffeplantor, papaya. Hur man öppnar en kakaoplanta och vi får smaka av frukten inuti. En söt frisk smak som liknar manggis. Ikadek försöker lära oss att vissla på deras sätt, mellan tummarna på något underligt vis. Men ingen av oss lyckas. Jag visar dem istället hur jag själv visslade då jag va barn, med ett grässtrå mellan fingrarna (och tro det eller ej men kunskapen sitter fortfarande kvar). Barnen testar och testar och är överlyckliga över sin nya lärdom, även om de inte får det att fungera särskilt bra.

Barnen studsar vidare mellan stock och sten. Deras mamma kommer förbi och undrar vart de är och vad de gör. De svarar på deras språk och hon ler glatt och låter dom gå vidare med oss. Själv så är jag överlycklig över allt jag sett och upptäckt. Iluh och Ikadek gjorde vår dag till det absolut bästa, vi fick verkligen en helt oförglömlig resa vid Git Git, Balis högsta vattenfall.

Del med andre:    

Kommentarer
Ivan sier:
Själv såg jag bara ett av fallen, men kom ju inte så långt.
Postet 2010-08-27 12:03  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet
Vis alle

Siste innlegg

Vulkanen Ijen på Java - tvådagars tur från Bali
13 år siden
Vattenfallet Git Git
13 år siden
Pura Tanah Lot
13 år siden
Fisk Spa
13 år siden
Djur på Bali
13 år siden