Støtt Ukraina

Trebs blogg

Mandag 15 April 2002 - Erzurum

Erzurum, Turkiet

Long 41 17 E Lat 39 54 N

Erzurum är tydligen lite av en skidort under vintern, nu är väl våren lite långt gången för att turisterna skall vara kvar. Det är fortfarande övdervägande snö på bergen runt oss. Vi hinner till och med att äta frukost innan vi lämnar hotellet.

Idag skall vi vika av snett ned åt sydväst, med siktet mot medelhavet. Vi har tagit in på en lite mindre väg än tidigare, fortfarande bra asfalt, men mindre trafik och fler hål i vägen. Vägen går genom ett allt mer snötäckt landskap, snart har vi snö överallt runt oss. Till slut kommer vi till ett område där det uppenbarligen har snöat under den gångna natten, det ligger 2-3 cm blötsnö på vägen. Lyckligtvis har det åkt några bilar före och spårat åt oss.

Som tur är har det varit uppehåll i nederbörden i stort sett hela dan, men det har varit ordentligt kallt. Jag har inte varit i Ryssland, men byarna påminner starkt om hur jag tror att det ser ut där. Ganska fattigt, fula betongbyggnader och ganska tätt mellan militärförläggningarna. Det är kontroller utförda av militärpolisen ungefär var femte mil, men de flesta vinkar bara förbi oss.

När vi kommer fram till en större stad är det dags att besöka en bank för att växla pengar. Bert går in för att passa på att utnyttja ett par resecheckar, det var kört i Iran. Under tiden träffar Bertil stans enda två motorcykelpoliser. Det är upenbarligen dags att jämföra vilka som har de häftigaste prylarna, vi jämför mobiltelefoner och motorcyklar. Vår möjlighet att ladda mobiltelefonen under färd får extra poäng. När poliserna visar sin komradio med interkom så kan jag inte hålla mig längre utan halar fran satelittelefonen. Det slutar med att poliserna bjuder på te vid trottoarkanten.

Lagens långa arm stoppar trafiken så att vi kan göra en förbjuden u-sväng mot rött ljus för att komma ut ur stan på rätt väg, vi blir eskorterade av två mycket trevliga poliser på var sin vit Honda 750 ut på rätt väg.

Nu har vi passerat gränsen 500 mil sedan vi lämnat Delhi, vi borde vara ungefär halvvägs.

Dagens mål Malatya erbjuder ett hotell direkt bredvid vägen vid infarten till stan. Ett mycket fint 30 dollar rum och vi får parkera i baren i källaren.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet
Vis alle

Siste innlegg

Sundsvall
16 år siden
Sundsvall
16 år siden
Gävle
16 år siden
Göteborg
16 år siden
Kinnekulle Ring
16 år siden